4.-9. klasse

Hvis ting ku’ tale

Gå på opdagelse i gemte genstande, der har haft betydning for den danske historie. Undersøg og find ud af, hvorfor nogle ting bliver gemt for altid og andre smidt ud. Hvad fortæller de gamle genstande om fortiden – og om os?

Om forløbet

I mødet med museets forskellige genstande får eleverne mulighed for at diskutere nogle af de kulturelle og sociale forskelligheder, der har været gældende igennem tiderne. Med sætningen: ”Hvornår har noget så meget værdi, at det skal gemmes?” i baghovedet skal eleverne arbejde analytisk og kunne stille sig kritiske over for genstandes værdi – historisk eller sentimental. 

Genstande kan fortælle om vores historie og om, hvor vi kommer fra. De kan være med til at skabe identitet hos den enkelte gennem erindringer om personlige og historiske begivenheder. Men hvad er grunden til, at vi gemmer nogle genstande og smider andre ud? Hvornår har noget så meget værdi, at det skal gemmes, og skal det i så fald gemmes for eftertiden eller bare for egen skyld? 
 
I undervisningsforløbet opnår leverne en sammenhængsforståelse, og bliver derudover gjort opmærksomme på, at genstande kan have en værdi, ikke blot en økonomisk værdi, men også en historisk værdi. Både for den enkelte person og for samfundet. 

Praktisk information

Her kan du læse om forløbets varighed, pris, deltagere, læringsmål mm.

550 kr. for 60 min.

Gratis for københavnske folkeskoler, når det bookes via Åben Skole.

Op til 28 elever og 2 voksne

4., 5., 6., 7., 8. og 9. klasse

Billedkunst, Dansk, Historie, Samfundsfag

Forbered gerne eleverne på, at telefoner skal lægges i garderoben inden undervisningens start.

Klik herunder og læs om praktiske informationer i forbindelse med jeres besøg.

  • Eleverne opnår en sammenhængsforståelse i samspil med et kronologisk overblik 
  • Eleverne bliver fortrolige med dansk kultur og historie 
  • Forløbet styrker elevernes historiske bevidsthed og identitet med henblik på at forstå, hvordan de selv, deres livsvilkår og samfund er historieskabte, hvilket er en forudsætning for at leve i et demokratisk samfund 
  • Forløbet giver eleverne viden og færdigheder, så de kan tage reflekteret stilling til samfundet og dets udvikling 
  • Eleverne opnår kompetencer, der giver dem mulighed for aktivt at deltage i et demokratisk samfund 
  • Eleverne opnår en kritisk tænkning samt en forståelse for, hvordan mennesker både påvirkes og kan påvirke samfundet 
  • Eleverne opnår en forståelse for hverdagslivet i et samfundsmæssigt perspektiv 
  • Forløbet sigter mod at fremme elevernes indlevelsesevne og deres æstetiske, etiske og historiske forståelse 
  • Målet med forløbet er at styrke elevernes beherskelse af sproget og fremme deres lyst til at bruge det både personligt og alsidigt i samspil med andre 

For booking og spørgsmål kontakt os venligst på booking@kosa.dk

Ønsker du at booke gennem Åben Skole, bedes du venligst oplyse følgende i din mail:

  • Ønsket dato for forløbet (gerne flere datoer)
  • Navn og postadresse på skolen
  • Lærerens navn og mobiltelefonnummer
  • Klassetrin/årgang
  • Antal elever og lærere
  • Hvis klassen er en specialklasse uddyb da venligst særlige hensyn