Kuppelsalen
Kuppelsalen er Fredensborg Slots centrale sal. Salen fungerer både som ramme om Kongehusets store fester og i det daglige som et forbindelsesrum i slottets indre, hvor man ofte passerer igennem for at komme fra rum til rum. Salen rummer dekorationer og udsmykning efter 1700-tallets forskrifter.

Kuppelsalen blev første gang taget i brug i 1722 og bliver stadig i dag ved særlige lejligheder brugt til større eller mindre gallamiddage i Kongehuset.
Kuppesalen i dag
Der er i Kuppelsalen 15 meter fra væg til væg i begge retninger, og salen er 225 m² og derfor større end de fleste danskeres samlede bolig. Ved særlige lejligheder i Kongehuset bliver der i Kuppelsalen dækket op til større eller mindre gallamiddage, og rummet kommer til sin ret som kongelig festsal. Rummet har ganske sparsomt med elektrisk lys. Der er en lysekrone i hvert hjørne samt elektrisk lys indlagt ved balustraden. Ved de kongelige gallamiddage oplyses rummet derfor også med levende lys.
Kuppelsalen, som Frederik 4. så den
Kuppelsalens loft ser stadig ud, som da Frederik 4. så det i 1722, hvor salen blev taget i brug for første gang. Loftets udtryk og farvesætning er nemlig i dag genskabt efter, hvordan det oprindeligt så ud, da slottet stod nyopført for over 300 år siden. De farvede røde og blå felter samt den detaljerede og naturtro stuk danner rammen om kuplen i midten af salens loft. Stukken har referencer til jagt og glæderne ved landlivet – helt i tråd med, at Fredensborg er opført som et slot på landet.
Vidste du...
-
at Frederik 9. ridsede i glasruderne i loftet?
Øverst i Kuppelsalens loft findes lanternen, hvor der alt for småt for det blotte øje findes nogle ord ridset ind i en af glasruderne af Frederik 9.
-
at der er ridser både fra 1915 og 1916?
Frederik 9. ridsede i glasruderne både i 1915 og 1916.
-
at Kongen gjorde det, mens han trak frisk luft?
Frederik 9. ridsede, at han var oppe i kuplen for at trække frisk luft og høre natuglen.
Signaturerne i vinduesruderne
Gulvets sort-hvide marmorfliser er lagt i et omhyggeligt mønster, men lader man øjnene udforske gulvet, ses en konstrueret fejl i mønstret.
Perfekt uperfekt
Den italienske murermester Marcantonio Pelli har været ansvarlig for at lægge marmorgulvet – og det er ikke fordi, han har været sløset, at der er en fejl i mønsteret. Mønsteret er bygget op af sorte fliser lagt som stjerner blandt de hvide fliser, men en enkelt stjerne ser anderledes ud end de andre. Fejlen illustrerer tankegangen om, at kun Gud kunne skabe noget fejlfrit, men det kunne mennesket ikke. Skaberen var fuldkommen, men mennesket var fejlbarligt.
Brudevals på marmorgulvet
På det symbolske gulv i Kuppelsalen er der i tidernes løb danset adskillige brudevalse. I 1967 dansede den danske tronfølger Prinsesse Margrethe (2.) med sin ægtemand Prins Henrik på marmorgulvet. Knap fire årtier senere var det Kronprins Frederik (10.), som i 2004 dansede brudevals med Kronprinsesse Mary, mens hele landets øjne hvilede på dem.