Rosenborg Slots historie
Denne side er under opbygning

Et sommerslot som intet andet
Rosenborg Slot står i dag, med sine høje tårne og sit røde murværk med sandstensornamenter, som et fornem eksempel på Christian IV's mange byggeprojekter, perfekt trods mange ændringer i løbet af sin byggehistorie. Slottet er bygget i den særlige hollandske renæssancestil, som blev typisk for danske bygninger i denne periode. Et par arkitekter, Bertel Lange og Hans van Steenwinckel, er tilknyttet slottet.
Slottets historie
Dyk ned i historien om Rosenborg Slot, der begyndte som Christian 4.s drøm om en fornem have med et lysthus og udviklede sig til et pragtfuldt slot, der gennem århundreder har dannet rammen om kongelige begivenheder og kostbare skatte.
Grundlæggelse og opførelse: fra lystslot til yndlingsslot
Det gamle middelalderslot, Københavns Slot, var håbløst gammeldags, så Christian 4. manglede som ung, ambitiøs renæssancefyrste en passende bolig i København. Han opkøbte derfor 40 grunde udenfor Nørrevold i 1606, der udover at lægge grund til hans lystslot også kunne rumme en pragtpark og en køkkenhave til at forsyne hoffet.
Slottet startede beskedent som en lille eremitage, men i løbet af næsten 30 år undergik det fire byggefaser. Slottet stod færdigt i 1634 som det slot, vi kender i dag.
Christian 4. elskede at opholde sig på slottet, der blev hans yndlingsslot. Kærligheden til slottet var så stor, at han som døende på Frederiksborg befalede, at han skulle transporteres på slæde til Rosenborg for at ende sine dage.
Arkitekturen
Rosenborg Slot fremstår i dag med sine høje tårne og sit røde, sandstensornamenterede murværk som en fornem repræsentant for Christian 4.s mange bygværker, helstøbt trods mange ændringer undervejs. Det er opført i den særlige nederlandske renæssancestil, der blev typisk for periodens danske bygningsværker. Et par arkitektnavne, Bertel Langes og Hans van Steenwinckels, er knyttet til slottet. Christian 4. havde en stor indsigt i arkitektur og gik op i sine bygningsværker med liv og sjæl. Kongens personlige indsats i forhold til Rosenborg diskuteres ofte, men han har utvivlsomt leveret mange af idéerne.
Rosenborg som kongebolig
Rosenborg blev brugt som kongelig bolig frem til ca. 1710, da Christian 4.s oldebarn Frederik 4. opgav det til fordel for andre og mere tidssvarende sommerboliger. I stedet lod han slottet blive rammen om de kongelige samlinger. Det er årsagen til de mange velbevarede interiører, som er noget helt særligt for Rosenborg.
Oprindelig var slottet indrettet således, at man havde de private gemakker i stueetagen. Kongen havde den nordlige ende, dronningen den sydlige. I midtpartiet var der en tværgående forstue, hvorfra en trætrappe gav adgang til 1. etage. Her var hele sydenden optaget af “Den røde Sal”, som var festsal i det første lysthus. Midtpartiet rummede en forstue, og i nordenden havde kongen sit audiensgemak. Fordelingen af rummene omkring Riddersalen på 2. etage er uændret.
Under Frederik 3. byttede kongen og dronningen lejligheder i stueetagen, og rummene blev udsmykket, som det passede sig for en enevældig hersker. Frederik 3. lod desuden en “opfarende stol” (elevator) opsætte i det nordlige tårn.
Christian 5. satte sit vigtigste minde ved til Riddersalen at lade væve 12 gobeliner af sine sejre i den Skånske Krig.
Frederik 4. gik voldsommere til værks. Stueetagens tværgående forstue blev opdelt i Stengangen og i Det Mørke Værelse, som kongen lod indrette til fælles sengekammer for regentparret. 1. etages rumfordeling blev ændret til den nuværende.
Efter Frederik 4. blev Rosenborg kun brugt som kongebolig ved to lejligheder, begge nødsituationer: efter Christiansborgs brand i 1794 og under englændernes angreb på København i 1801.
Vigtigste kongelige beboere på Rosenborg

Smukke omgivelser
Kongens Have
Rosenborg som museum
Siden 1838 har bypalæet været åbent for offentligheden som Rosenborg kulturhistoriske museum.

Christian 4. til hest foran Rosenborg Slot
Tilsyneladende forklarer han en arkitekt om et nyt bygningsprojekt, han har udtænkt.